Tuesday, October 29, 2013

Banana Bread

Jom tengok roti pisang yang saya buat baru-baru ni.. tujuannya untuk menghabiskan stok pisang yang dah masak ranum. Saya gunakan 4 biji pisang yang menghasilkan roti yang sangat 'kaya' dengan pisang sampai dah jadi kek pisang :)
Saya gunakan hampir 1 cawan gula, tapi terlupa pula adalah lebih elok kurangkan kandungan gula kerana dah gunakan 4 biji pisang yang manis.
Minta tolong adik untuk tolong lenyek pisang, lepas tu dia nak tolong sampai kek siap :)

Dah siap bakar

Memang berat dan lembap, penuh dengan pisang

Rupanya tak cantik, tapi rasanya sangat sedap!

































Resepinya saya ambil dari http://www.simplyrecipes.com/recipes/banana_bread/

Banana Bread Recipe

  • Prep time: 5 minutes
  • Cook time: 1 hour
  • Yield: Makes one loaf.

INGREDIENTS

  • 3 or 4 ripe bananas, smashed
  • 1/3 cup melted butter
  • 1 cup sugar (can easily reduce to 3/4 cup)
  • 1 egg, beaten
  • 1 teaspoon vanilla
  • 1 teaspoon baking soda
  • Pinch of salt
  • 1 1/2 cups of all-purpose flour

METHOD

No need for a mixer for this recipe. Preheat the oven to 350°F (175°C). With a wooden spoon, mix butter into the mashed bananas in a large mixing bowl. Mix in the sugar, egg, and vanilla. Sprinkle the baking soda and salt over the mixture and mix in. Add the flour last, mix. Pour mixture into a buttered 4x8 inch loaf pan. Bake for 1 hour. Cool on a rack. Remove from pan and slice to serve.

10 comments:

  1. aah lah kak dh mcm kek pisang bukan roti pisang lg....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Dana, dah jadi kek pisang. Tapi sangat sedap :)

      Delete
  2. Replies
    1. Tak dpt rasa pun nampak sedap kan Normi ;)

      Delete
  3. rindu banana bread dari Adelaide

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kafe sini mmg standard ada banana bread kan Gina? Serve dengan butter.. mm yummy :)

      Delete
  4. Asalam Umi..ni macam kek dah nii..ok ..kiv..nnti nekcik akan cuba terai..going bananas!! hu..hu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Nekcik,
      Haah dah jadi kek pisang dah ni. Ni gara-gara teringat kek pisang kat Giant lah. Dulu2 umi suka beli, skrg ni ada lagi tak?

      Nekcik try nanti jgn lupa kurangkan gula tau, baru lebih sedap. Let's go bananas!

      Delete
  5. Replies
    1. Betul tu Kak.. mmg dah licin pun he he he

      Delete