Sunday, October 13, 2013

Spring Garden Updates

Selamat berpuasa kepada anda yang berpuasa sunat hari ini dan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada semua umat Islam di seluruh dunia. Ramai yang membuat korban tahun ini?

Maaf ya sebab lama tak update blog. Sebenarnya saya balik kampung sekejap kerana ada urusan penting. Sambil-sambil tu sempat lagi JJCM dan bawa anak-anak bercuti. Nanti saya update cerita balik kampung pulak lepas ni.

Bila balik semula ke sini, agak terkejut juga tengok bunga ros yang ditanam banyak yang sudah berkembang, dan besar-besar pulak tu. Sebesar tapak tangan! Sudah lebih dua tahun kami tanam pokok-pokok bunga ros ni dan mungkin sekarang pokoknya dah matang dan mengeluarkan bunga sebesar ini. Rumput di halaman pun sudah panjang dan nampaknya perlulah mencabut rumpai yang tumbuh merata-rata (weeding). Pokok strawberi pun masih tak henti-henti berbuah. Ada beberapa biji buah yang masak ranum dan baru saja lepas saya ambil gambar, dah kena serang dengan lintah bulan (slug)! Heee..

Jom tengok gambar...
Bunga ros pink terang.. susunnya tak berapa cantik

Ni dah lama berkembang, dah tak berapa cantik tapi banyak pula bunganya tahun ni

Banyak lagi yang belum kembang. Yeayy!

Bunga ros mini yang dialih ke tanah. Daun tak ada, tup tup keluar bunga saja

Ros kuning yang rajin berbunga setiap kali

Yang ni kelopaknya sangat cantik dan banyak kudup yang kelihatan

Ros warna pink pucat, mungkin dah lama kembang. Tapi sangat besar!

Ros kuning lagi

Lavender yang makin tinggi dan subur

Ros merah hati kegemaran saya. Sebelum ni ada dua kuntum, kali ni ada 6!

Strawberi yang sedang masak

Geramnya tengok, kan?

Banyak lagi yang belum masak

Ni salah satu pasu yang ada

Tak pasti apa nama bunga ni. Masa tinggal rumah haritu baru keluar daun

Sekarang meriah dengan bunga!

Wangi macam bau bunga melur atau tanjung, tak pasti yang mana satu

Tengok tu, meriah kan?

Waktu malam tentu lebih harum baunya

Pokok pudina, hyrdrangea dan kesum

Blueberry pun dah berbuah!

Musim panas nanti masaklah agaknya

Bunga yang tumbuh liar, benihnya terbang dari rumah pakcik sebelah

Yang ni pulak kat pagar

Lemon masih banyak dan tak henti berbuah

Berry white pun masih meriah

Close up berry white

Cantik, kan?

4 comments:

  1. Replies
    1. Kecantikan yang tak dapat digambarkan dengan kata2.. banyak rumah2 orang kat sini semuanya meriah dengan bunga-bungaan :)

      Delete
  2. wah... indahnya laman. penuh dengan bunga-bungaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah, macam pesta bunga pulak kat sini. :D

      Delete