Wednesday, June 12, 2013

Warna-warni musim luruh

Walaupun dah masuk musim sejuk, masih ada tinggalan musim luruh seperti daun yang berubah warna dan berguguran seperti gambar-gambar di bawah.
Daun pokok maple dah berubah warna kemerahan

Daun dari pokok di sebelahnya bertukar warna dari hijau ke kekuningan

Bila zoom, baru perasan ada burung bertenggek sedang makan buah

Pokok maple ni terletak di rumah jiran

Menjadi tempat persinggahan burung cockatoos

Banyak kali black cockatoos singgah beramai-ramai ke sini

Ada masa nanti saya nak kutip daun maple untuk disimpan. Mungkin buat scrapbook? ;)

Warna yang kontras

Di bahagian pucuk, sudah tiada daun

Model catwalk ini tak berubah warna sepanjang musim :p

Langit membiru di bumi kanggaroo

Saya suka gambar ini :)

20 comments:

  1. Replies
    1. Model catwalk ni mmg gebu sbb kejenye bina badan dan membersihkan diri aje hihi

      Delete
  2. demoknya simba, masa kat perth aritu tak nampak pokok maple tapi jumpa kat jeju banyak pokok maple

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan simba, tapi kymba. Kat perth ni mmg banyak pokok maple, tp tak perasan. kena tunggu autumn baru perasan ;)

      Delete
  3. cantiknya daun2 maple tu kak.... seronoknyer akak dpt merasa 4musim kt sana.... si gebus akak tu mmg tak blh tukar kaler, kalu tukar pyh pulak nk cari kalu dia sembunyi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik kan Dana? best jugak dpt merasa 4musim disini, setiap musim ada keistimewaan tersendiri. Musim panas walaupun suhu sampai mencecah 40C tp tetap best sebab boleh crabbing!

      Kymba tu kadang2 sembunyi celah pokok serai pun boleh tak perasan sbb kaler sama mcm rumput kering hihi

      Delete
  4. As salam umi yg menawan kalbu...syoknya tengok daun maple berguguran ...cantikkk sungguh aihhhh!!

    Ada lagi ka bubuq caca??? Eemm nampak tertawannn!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Cik Mona.. aik menawan kalbu pulak hihi ingatkan kymba yg menawan kalbu.
      Boleh buat sajak ni daun maple berguguran.. ceewahh

      ala bubuq caca dah yilekk nanti kita buat bubuq pulut itam boh durian pulak mau ka? :D

      Delete
  5. Salam Kak Umi
    Haha.comel la kak umi kata kymba tak berubah kaler.if kymba berubah kaler ikut musim..alamat nak musim sejuk luruh lak bulu dia..kuikui

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hannani,
      Kymba tak tukar kaler pun tak mengapa dah sbb kaler dia tu sama dgn karpet dan sofa lusuh tu boleh camouflage jugak hihi. tp musim sejuk ni dia mmg betul2 tak tahan sejuk, keje mkn dan tido aje. eksesais kurang. rasanya kena cari sweater jugak kat dia :p

      Delete
  6. man nak ada daun merah kat malaysia.daun puding merah ada la..... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa daun puding merah tu merah jugak kan.. hihihi

      Delete
  7. masa kt kardinya dulu ada satu pokok maple yg bertukar warna yg sangat cantik. saya simpan satu daun dalam buku. bila dah lama2, saya buang. ingatkan bleh cari yg lain. sekarang rasa rugi plak. bagus juga daun2 ni di laminated. tak tahu bila lagi nak jumpa kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sempat lagi nak kutip banyak2.. tak pun tunggu pagi2 diorang blow, amik satu plastik hihihi :)

      Delete
  8. cantiknyaaaa..bila la sy bleh pi sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanam cita2 nak ke sini dan simpan duit Insyaa Allah boleh sampai :)

      Delete
  9. agak2 lau sy kutip kena tahan x sy nnti kt airport..? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kutip aje la.. setakat daun kering ok je rasanya hehe

      Delete
  10. Replies
    1. Pokok kat kawasan rumah jiran saya.. tapi pokok ni dah tak ada, dah kena tebang :p

      Delete