Tuesday, April 1, 2014

Pancake for breakfast

Jom tengok resepi mudah untuk sarapan iaitu pancake!

Selain dari mudah disediakan, ada berbagai cara untuk menikmatinya. Pancake ini sangat sedap dimakan dengan maple syrup, jem, peanut butter, hazelnut spread (nutella) dan ditambah dengan buah-buahan.. terpulang kepada selera masing-masing.

Resepi (saya rujuk dari SINI)

Ingredients
1 1/2 cups milk
1 egg
2 teaspoons vanilla extract
2 cups self-raising flour
1/4 teaspoon bicarbonate of soda
1/3 cup caster sugar
25g butter, melted

Method

Whisk milk, egg and vanilla together in a jug. Sift flour and bicarbonate of soda into a bowl. Stir in sugar. Make a well in centre. Add milk mixture. Whisk until just combined.

Heat a large non-stick frying pan over medium heat. Brush pan with butter. Using 1/4 cup mixture per pancake, cook 2 pancakes for 3 to 4 minutes or until bubbles appear on surface. Turn and cook for 3 minutes or until cooked through. Transfer to a plate. Cover loosely with foil to keep warm. Repeat with remaining mixture, brushing pan with butter between batches. Serve.
Cuba beli maple syrup yang asli

Masa nilah nak gunakan pancake maker. Cuma buat adunan dan boleh suruh anak-anak masak guna ni :)

Atau boleh juga gunakan non stick pan

Sapu nutella dan hidangkan dengan buah-buahan

Mudah dan sedap. Kalau makan ni kat cafe mungkin kena bayar sampai $10

Atau tuang maple syrup. mm.. lazat sekali :)






























































6 comments:

  1. Nampak sedap..mcmana nk dptkan alat pancake ni..brp rm..tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau suka makan kek mesti suka makan pancake hehe.. pancake maker ni susah nak jumpa sekarang, biasanya dekat2 krismas baru ada jual

      Delete
  2. mmg mudah bt pancake kan kak... tp kalu bt kt umah tak laku sgt kak... maklum lah tekak org kampung sume... kang bt2 dana sorang yg telan, tp kalu bt lempeng laju lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah sangat cuma gunakan bahan yang biasa ada kat rumah. Kalau takde susu, boleh letak air. Butter boleh ganti dengan minyak masak.

      Haa k umi pun suka bfast ala kampung, dapat nasi lemak dan kuih-muih serta teh tarik/kopi panas.. perghhh.. tapi kat sini makan apa yg mampu buat aje la :)

      Delete
  3. Replies
    1. Sedap juga bila lama tak buat, Normi :)

      Delete