Tuesday, February 5, 2013

Bunga ros

Musim panas ni ada juga pokok yang berbunga macam pokok bunga ros ni. Biasanya cuma berbunga sekuntum saja setiap kali, mungkin sbb kedudukannya yg agak kurang strategik. Nak alih pun takut pokok ni mati. Bezanya kali ni kami dapat lihat 2 kuntum sekaligus. Kedua2nya tak berkembang serentak. Masa satu lagi kembang, satu lagi masih kudup macam gambar di bawah ni.
Kudup

Yang ni dah kembang

Mmg wangi

Kemudian lama2 yang kembang ditiup angin.. dan mulai layu

Saat kegemilangan kembang yg pertama

Sempat lagi meninjau bunga jiran sebelah.. musim panas ni bunga tak berapa cantik agaknya

Akhirnya yang kudup dah kembang

Sangat menawan sekali

Dan sangat harum seperti kembang yang pertama :)

Yang sedang kembang dan yang kini layu.. 

12 comments:

  1. ohhhh i love roses..sukerr nya kalau dapt cium roses kat pokok, wangiiiiii.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kak, kalau cium kat pokok mmg sangat wangiiii. Tp kena jaga2 takut2 kumbang masuk dalam hidung hehe :)

      Delete
  2. salam umi, alattulis chek tak mau pesan, chek x berapa guna benda tu, chek dok guna pisau, sudip dan belanga..hi..hi (gurau aja umi naaa) ni chek nak pesan, tulung hantaq mai bunga ros yg cik umi tayang tu, chek nak buat bunga rampai, sepupu chek nak kawin...(nak buat bunga rampai... pesan ros drp ostolia...kelasss gitu)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mona,
      La ni jarang org guna pen dah.. pasai org dok guna jari ja tekan skrin dgn kibod hehehe..
      Alamak nak hantaq bunga ros ka, nanti nak check ada lagi ka dak. Maklumla 2-3 hari ni angin kuat. Takut satgi tinggai tangkai saja. Jauh tu nak buat bunga rampai guna ros ostolia, jgn lupa tulih label nanti takut orang tak tauu hahaha :D

      Delete
  3. salam umi:) ohh masih sama,saya ingat ada umiyumi3 tadi:) umi cantiknyer mula2 baru kembang tu kan,memang macam anak dara tau:) dan tak tahan mee kari ketam tu,ketam duduk sekor kat atas tu pulak he he:) sedapnya menghirup kan:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Zu,
      Kena tunggu pindah lg sekali br ada blog umiymi3 rasanya hehe... Haah bunga baru kembang ni mcm anak dara la cun melecun.
      Sedap hirup kuah kari ketam, tp masih x dpt challenge laksa sbb umi ni hantu laksa..

      Delete
  4. Replies
    1. Salam Kak Atie,
      Tenkiu2.. Ni mmg bunga fevret umi.. Lama br dpt tgk dia berbunga tp sgt berbaloi tunggu :)

      Delete
  5. cantiknya....sy suka gak bunga ros..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke normi, paling suka ros kaler apa? :)

      Delete
  6. cantik dan suka..my dad dah abwak balik anak pokok bunga ros kuning..tunggu nak tanam jer...nanti i update..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, bunga ros kuning pun cantik dan menawan sekali. Nanti jgn lupa update ya :)

      Delete