Thursday, June 20, 2013

Buku cerita kanak-kanak Enid Blyton

Sewaktu ke Sunday market hujung minggu yang lalu, anak saya telah meminta untuk membelikannya buku cerita. Bila dah ke gerai menjual buku-buku ni, saya pun tak lepaskan peluang mencari buku-buku terpakai oleh penulis kegemaran saya. Tapi kali ini dibahagian kanak-kanak, saya terpandang buku cerita kanak-kanak oleh Enid Blyton. Terus berkenan dan membelinya.

Bila berjalan ke gerai lain pula kemudian terjumpa satu lagi buku kanak-kanak Enid Blyton dalam kotak. Seolah-olah macam jumpa harta karun rasanya, tambahan pula ilustrasi dan buku tersebut rasa amat familiar, sama seperti buku yang pernah saya suka dan belek-belek sebelum saya mula bersekolah. Lama tuuu.. :p
Bedtime stories and Sunnyside stories karangan Enid Blyton.

Rupanya merupakan hadiah datuk dan nenek kepada cucunya, pada tahun 1976!

Tajuk-tajuk cerita dalam buku ini

Ilustrasi kanak-kanak zaman 70an :)

Suka cerita fairy :)

Bahasanya mudah, ilustrasi pun cantik

Membuatkan saya tertawan. Ada lagi peminat Enid Blyton di sini? :)

10 comments:

  1. Suka buku Enid Blyton juga esp yg siri pengembaraan. Kalau jumpa confirm akan beli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita. Sekarang k umi suka belikan untuk anak2. Kadang2 free2 boleh tumpang baca sekali :)

      Delete
  2. waaaaaaa best2, itu bacaaan masa sekolah rendah dulu, tak sangka ada lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih ada lagi buku ni Dana, dah banyak kali diulang cetak. Senang didapati di kedai buku. Saje k umi suka collect yg second hand ni sbb murah dan masih elok :)

      Delete
  3. Assalam ... terkenang akak zaman kanak-kanak dengan kegilaan membaca buku Enid Blyton (versi Malayu). Suspen dan mendebarkan, sanggup membaca hingga 2 pagi, sampai terbakar rambut (berteman lampu minyak tanah, letrik takde lagi di kg).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam Kak,
      Wahh ini memang peminat tegar Enid Blyton sampai terbakar rambut hihihi. Seronok kan baca buku macam ni sebab suspen dan nak tahu macam mana endingnya. Lagi satu umi pun suka baca buku bercorak penyiasatan Nancy Drew atau dalam BM namanya Salma :)

      Delete
  4. Suka sgt..

    Teringat masa sekolah dulu..tiap rabu mesti beli buku enid blyton ni Belanja sekolah rm2,harga buku rm2.50. so mon n tues simpan seringgit sehari n rabu duit cukup. Kakak kedai tu mmg da knl sgt dgn muka hari rabu ni :)

    Salam kenalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenalan juga dari umi :)

      RM2.50? Wow murah tu.. bagus tu ada hobi membeli dan membaca. Lagipun buku2 ni boleh simpan sampai bila2, nanti boleh kongsi dengan anak cucu hehehe

      Delete
  5. Assalmualaikum...itu buku saya waktu kecil...tp sdh hilang, bagaimana ya saya bs beli buku itu lagi?jual dmn kah?

    ReplyDelete
  6. Assalmualaikum...itu buku saya waktu kecil...tp sdh hilang, bagaimana ya saya bs beli buku itu lagi?jual dmn kah?

    ReplyDelete